تزئينات سقف خانه تاريخي شيخ الاسلام تفت مرمت شد


معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: مرمت و بهسازي تزئينات سقف خانه تاريخي شيخ الاسلام شهرستان تفت به پايان رسيد.


به گزارش روابط عمومي اين اداره کل به نقل از" نيکزاد" حاکي است: مرمت و بهسازي اين خانه تاريخي شامل برداشت و مستندسازي کليه تزئينات اتاق شاه‌نشين، تميزکاري تزئينات گچبري و آيينه کاري سقف و گلويي، تحکيم و برقراري اتصال بين تزئينات و برداشت تزئينات فروريخته سقف، برداشت گچ تعميراتي ا ز روي تزئينات آسيب ديده در حال ريزش با لايه زيرين آنها و پرکردن ترک‌هاي سطحي در لايه رويي تزئينات مي‌باشد.


اين مسئول افزود: تثبيت و استحکام بخشي سطحي تزئينات کل سقف، ايجاد محافظ با لايه‌هاي تيشو يا پارچه در کل سقف، جداکردن لايه تزئينات به همراه لايه‌هاي بستر مياني و زيرين، سبک سازي و جداکردن مواد و مصالح چسبيده به تزئينات و قراردادن قطعات جداشده در جعبه‌هاي چوبي مناسب از ديگر مراحل مرمت و بهسازي خانه شيخ الاسلام بود.


به گفته "نيکزاد" اجراي بهسازي و مرمت اين بناي تاريخي با اعتبار يکصد ميليون ريال انجام شده است.


خانه شيخ الاسلام واقع در محله پاچنار شهر تفت که متعلق به دوران قاجاريه و به شماره 12351 در مردادماه سال 84 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، زماني متعلق به خاندان شيخ الاسلامي يکي از اعيان شهر يزد و تفت بوده و نام بنا نيز منسوب به وي مي‌باشد.


از لحاظ معماري، اين بناي تاريخي در دو جبهه جنوبي حياط اندروني و جبهه شمالي حياط بيروني واقع شده و داراي سه طبقه زيرين، همکف و اول مي‌باشد و ورود به اين خانه نيز از کوچه ضلع شرقي آن از طريق دو در چوبي مقدور بوده اما به نظر مي‌رسد خانه در جبهه جنوبي نيز داراي در ورودي بوده که امروزه به واسطه تعريض خيابان از بين رفته است.


فضاي شکم دريده در وسط ضلع جنوبي حياط بيروني با در ارسي زيبا و ارزشمند، زيبايي خاصي به اين خانه بخشيده در حالي که سقف آن نيز به صورت طاق و تويزه به شکل کجاوه‌اي و چهار پرگار است و بادگير خانه نيز به اين بخش مرتبط است.


مصالح به کار رفته در اين بنا خشت، گل، آجر، گچ، چوب و سنگ است و مساحت آن حدود 1360 متر مي‌باشد.


شهر تفت که بيش از يکصد اثر تاريخي و فرهنگي را در دل خود جاي داده از مناطق ييلاقي و تاريخي استان يزد به شماره مي‌رود که در 20 کيلومتري مرکز استان قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا